Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cvrček

Při vánočním úklidu jsem objevil tento svůj ranný text z roku 1982, který nebyl nikdy zveřejněn. Tak třeba někomu zlepší náladu, ať máme letošní rok veselejší:

Je tu přede mnou malý, hnědý a má tu vlastnost, že je mým společníkem i nepřítelem v jedné otykadlené, nohaté osobě.

                Jednoho dne vstoupil bez klepání do mého příbytku a od toho okamžiku u mne bydlí. Já mu při svém vzrůstu zjevně nevadím, on mně ano.

                Naše nepřátelství se dalo logicky předpokládat, neboť se od sebe maximálně lišíme.

                Já jsem velký, on je malý.

                Já se snažím nikoho neobtěžovat, on leze na nervy každému, s kým přijde do styku v uzavřené místnosti.

                Já mám slušivě zastřižené vlasy, on má provokativní tykadla.

                Ve vzájemných soubojích za mnou stála celá chemická a biologická věda, za ním jenom jeho nepolapitelnost.

                Přesto nade mnou vítězil, a navíc mě připravoval o moji nejcennější devizu – zdravý rozum.

                Jeho drzost se stále zvětšovala. Zpočátku způsobně čekal, až ho ztišením domácnosti nechtěně pustím ke slovu. „Trrrrrr!.....,“ tak se představil. Poslední dobou ani nečekal na výše uvedené ticho a bouřlivě zasahoval do každé konverzace a v případě dámské návštěvy nelitoval vynaložených prostředků na správné ozvučení místnosti tak, že zástupkyně něžného pohlaví většinou znervózněla a pro samý cvrkot zapomněla, proč vlastně přišla.

                Přes veškerou zášť, kterou k němu chovám, zároveň pociťuji, že si ten malý otrapa zaslouží svým způsobem úctu za tvrdošíjnost, se kterou drnčí do světa neklamnou zprávu, že je tu a je tu rád.

                Život tropí hlouposti a i mistr cvrček se někdy ucvrkne. Tak to je i v případě mého nevítaného a pronásledovaného podnájemníka.

                Dnešní noci jsme si tedy v předsíni stanuli tváří v tvář. Jistý si mým spánkem, vydal se cvrček na procházku a svou ostražitost zapomněl ve svém doupěti pod prahem. Na jeho obhajobu uvádím, že neznaje, nemohl tušit, jakým budíkem může být po večeři snědený meloun.

                Nyní tu stojí ozářen předsíňovým svítidlem a je zjevně nervózní. Do pohybu se dáváme téměř současně. Tentokrát vítězím já a cvrček je v mé hrsti.

                Uvažuji co s ním.

                Napadá mě škodolibá myšlenka nasadit ho někomu ze svých osobních nepřátel do bytu nebo založit farmu na chov domácích cvrčků a nabídnout výsledky chovu zbrojnímu průmyslu jako psychologickou zbraň. V tomto rozjímání vycházím na ulici, držíce cvrčka v dlaních. Mám před sebou vidinu nabourané farmy, ze které mraky cvrčků zaplavují města a vyhánějí lidi z jejich příbytků. Mám vůbec právo způsobit takovou katastrofu?

                „Co s tebou kluku?,“ pravím svým dlaním a zjišťuji, že jsou prázdné. Cvrček vyřešil otázku své budoucnosti sám a jednoduše uprchl.

                Uklidněn se vracím domů, usedám na pohovku a celým tělem nasávám do sebe klid, který odchodem cvrčka vznikl. Opájím se svým vítězstvím nad hmyzí říší a zálibně hledím na dveře, kterými jsem cvrčka navždy vyprovodil.

                Náhle mi tvrdnou rysy. Pod prahem je nějaký pohyb. Už to leze – jeden, druhý, třetí, čtvrtý …… dvacátýsedmý…… stošestý……, nestačím ani počítat. V zástupech mi škvírou do bytu proudí malí, černí mravenci a neomylně míří do spižírny. Z jejich rozhodného kroku je vidět, že přišli vítězit a jsou si vědomi své síly.

                 Zneklidněn jdu spát. Převracím se z boku na bok a přemítám nad bitvami, které mě nyní čekají. Konečně přichází spánek.

                „Trrrrrrr…..!“

                Cvrček se vrátil.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Sántay | sobota 3.1.2015 18:05 | karma článku: 9,20 | přečteno: 420x
  • Další články autora

Pavel Sántay

Jak jsem jezdil a padal - část IV. v ilegalitě

S jarem roku 1983 přišla i změna pracoviště. To samo o sobě není vzhledem k tématu až tak podstatné, ale důležitá změna to byla.

10.4.2016 v 10:48 | Karma: 7,89 | Přečteno: 318x | Diskuse| Osobní

Pavel Sántay

Jak jsem jezdil a padal – část III. první pád

Čas běžel a než se člověk nadál, byl tu konec školního roku, maturita a rozlučka s bezstarostným studentským životem. Pochopitelně, že takové“drobnosti“ člověka neodvedly od základní otázky. Kdy a na čem budu jezdit?

26.1.2016 v 17:18 | Karma: 8,45 | Přečteno: 206x | Diskuse| Ostatní

Pavel Sántay

A co my Belgičané?

Závěr roku bývá dobou bilancování a i mě přiměl k malému zamyšlení nad současným děním. Přestože téma je vážné, začnu vtipem.

31.12.2015 v 15:28 | Karma: 25,33 | Přečteno: 1350x | Diskuse| Ostatní

Pavel Sántay

Jak jsem jezdil a padal - část II. první zkušenost

Jak jsem uvedl v první části, řidičák byl v kapse. Když to porovnám s tím, co bylo schváleno nyní, si dodatečně gratuluji, že už se mě to netýká.

5.11.2015 v 18:01 | Karma: 8,86 | Přečteno: 287x | Diskuse| Ostatní

Pavel Sántay

Uprchlíci a naše budoucnost

Dlouho jsem váhal, zda se mám k nynější uprchlické krizi nějak obsáhleji vyjadřovat, když mnoho chytřejších a méně líných psát už toho publikovalo tolik. Hlavně jsem nechápal a dosud nechápu přístup hlavních představitelů zemí EU.

26.10.2015 v 6:44 | Karma: 33,19 | Přečteno: 1770x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Bakterie z vody letos zabíjí častěji, zemřelo už 23 lidí. Řada nákaz uniká

17. května 2024

Premium Kromě jiných infekcí se v Česku letos více šíří i smrtelnější legionářská nemoc, která se...

Slovensko k tragédii směřovalo dlouho, tímhle prohráli všichni, míní expert

17. května 2024

Premium Bývalý slovenský novinář a bezpečnostní expert Milan Žitný je přesvědčen, že k tragické události,...

V Kladně hořel sklad olejů a autodílů, škoda je čtyřicet milionů korun

16. května 2024  12:31,  aktualizováno  22:59

V kladenské ulici Železničářů ve čtvrtek hořela průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U...

Soud v Haagu začal řešit Gazu. Genocida dosáhla strašlivé úrovně, zaznělo

16. května 2024  22:40

Genocida, kterou Izrael páchá v Pásmu Gazy, dosáhla strašlivé úrovně, prohlásil zástupce...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1025x
Jsem člověk, kterému není jedno kde a jak žije.

Seznam rubrik